Thursday, November 26, 2015

Graduan oh Graduan

Masalah kurang keyakinan diri dan kemahiran berkomunikasi yang terhad merupakan antara faktor utama para graduan gagal mendapatkan pekerjaan, menurut golongan muda yang mengikuti sebuah program kerajaan bagi menangani isu pengangguran.
Walaupun mengikuti pembelajaran di kampus dalam bahasa Inggeris, sesetengah peserta program Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) mengakui pengalaman di universiti tidak melengkapkan mereka dengan persediaan mencukupi untuk berdepan dunia sebenar.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kurang-yakin-diri-tiada-skil-komunikasi-punca-graduan-menganggur#sthash.ODg7kfvt.dpuf

1. Untuk mengatasi masalah ini, pihak tertentu haruslah mengalakkan lebih graduan bumi yang tidak berkelayakan masuk ke universiti. 

2. Kurangkan atau mansuhkan terus kemasukkan rakyat Malaysian yang dikategorikan sebagai bukan bumi dari masuk ke universiti supaya pelajar bumi tidak perlu bersaing kerana takut kalah atau tidak berkejantanan.

3. Jadikanlah bahasa english sebagai tidak wujud, supaya graduan tidak boleh bersaing di arena antarabangsa kerana tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa english.

4. Aibkan kepentingan bahasa english di Malaysia supaya rakyat Malaysia yang dikategorikan sebagai bumi hanya juara di Malaysia, tetapi didak berani bersaing di arena antarabangsa.

5. Sering tukar system pelajaran dan sukatan pelajaran disekolah supaya pelajar jadi keliru dan tidak tahu arah tuju masa depan.

6. Halang semua rakyat bukan Melayu supaya tidak bersaing dengan orang Melayu sebab orang melayu takut kalah dan takut di label sebagai pengecut.

7. Jadikan bahasa Malaysia sebagai bahasa perantaraan di Parlimen dan Mahkamah dan aibkan lah bahasa english di tempat yang disebut.


Jadi dengan perlaksanaan seperti diatas akan membolehkan bahasa english dijadikan sebagai alasan apabila setiap kali orang Melayu gagal.


All comments are good comments. There are no bad comments or good comments. So everyone have the right to comment. How about you?

No comments:

Now Everyone Can't Fly - JOE SAMAD

When I read this column, it does hit my head and the story can be related to my experience traveling to East Malaysia for work purpose back ...